2009. július 18., szombat

Kerámiába - üveg

Gondolkoztam, hogy a mai nap milyen titokról írjak. Lassan kifogyok az ötletekből./ De nem kell még örülni./ Talán a sort a kerámiába üveg sorral folytatom. Ha jól emlékszem a hatvanas években elég sokan foglalkoztak ezzel a témával. Próbáltam az Neten utána nézni, de nem találtam érdemlegeset.
Pedig emlékszem a szakmát ez a téma nagyon foglalkoztatta.
A probléma az volt, hogy azonos hő tágulású kerámiát és üveget nem találtak, így a két összeolvasztott anyag a lehűtés során elrepedt.
Fusing technikával foglalkozva az - az ötletem támadt, hogy ez a probléma feloldható úgy is, hogy a két anyag között csak fizikai kapcsolatot alakítunk ki.
Következőképpen jártam el korongon elkészítettem egy tányért./ Természetesen bármit lehet készíteni. /A tányérban középen helyet hagytam ki az üvegnek. Kiégettem majd bemázaztam az üveg helyén a mázat letöröltem és ismét kiégettem. Az így elkészült tálba két üveget beszabtam / alulra és felülre /, majd az üvegeket összeolvasztottam. Természetesen az üveg kerámia csatlakozásnál formaleválasztót használtam. Ugyan ez a technika fémekkel is meg oldható, csak itt az üvegbe lehet a fémet befogni, mert míg a kerámiáknak kisebb a hő tágulása addig a fémeknek nagyobb, mint általában az üvegeké.
Az anyagok hő tágulása miatt a két anyag között keletkezett hézag a hőmérsékletváltozásokat mindenkor kompenzálni is tudja. / Természetesen az említett kapcsolat a modern ragasztok korában ma már létrehozható. Ragasztás esetén az említett kompenzáció azonban nem mindig működik./


A felső tányér van Fusing technikával készitve.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése